Departament de Ciències del Mar i Biologia Aplicada - Notícies publicades en Novembre, 2013

Notícies publicades en Novembre, 2013
  • Dijous, 28
  • Bursatella

La Universitat d'Alacant vigila l'expansió d'un mol·lusc invasor

Actualitat Universitària

"El Centre de Recerques Marines (CIMAR), de la Universitat d'Alacant i de l'Ajuntament de Santa Pola, està duent a terme un projecte de recerca per a estudiar la distribució i ecologia d'un mol·lusc invasor present en la llacuna del Mar Menor. Recentment també s'ha detectat en diversos punts de les costes d'Alacant.

Aquesta espècie exòtica, denominada "Bursatella leachi " i coneguda com a bavosa negra, llimac pelut o llebre de mar, va ser detectada en en 2008 per primera vegada en aquelles aigües i posteriorment es van comprovar "grans explosions" de la seua població dins de la llacuna, segons indica el blogdel projecte..."

• Brusatella

Vigilen un mol·lusc tropical invasor en aigües del Mar Menor

Article publicat en la verdad.es

La Universitat d'Alacant vigila l'expansió d'un mol·lusc invasor d'origen tropical, detectat en el Mar Menor i en zones costaneres alacantines. Malgrat ser una espècie tropical, «s'ha adaptat a les condicions d'alta salinitat i als grans canvis de temperatura propis de la llacuna litoral d'aigua salada del Mar Menor», segons fonts de la institució acadèmica.

El Centre de Recerques Marines de la Universitat d'Alacant (UA) ha iniciat un projecte de recerca per a estudiar la distribució i ecologia d'aquest mol·lusc, denominat 'bursatella leachi', «però més conegut com a «bavosa negra, llimac pelut o llebre de mar». Encara que va ser detectat per primera vegada en 2008 en aigües del Mar Menor, els investigadors han detectat posteriorment «grans explosions» de la seua població dins de la llacuna.

La recerca, dirigida per la professora Francisca Giménez i patrocinada per la Fundació Mapfre, té com a objectiu comprovar on i quan apareix aquesta espècie, i intentar trobar una causa a les seues explosions poblacionals i valorar el seu impacte ambiental.

• Dijous, 21
  • logo UA

Jornada Cientificotècnica Retos i Avanços en l'Aqüicultura Valenciana

El pròxim dia 29 de novembre se celebrarà la Jornada Cientifico-tècnica "Reptes i Avanços en l'Aqüicultura Valenciana" en la qual participarà Pablo Sánchez Jerez, professor del departament de Ciències del Mar i Biologia Aplicada de la Universitat d'Alacant.

XARXA VALENCIANA D'INVESTIGACIÓ EN AQÜICULTURA
    MICROCLUSTER SOSTENIBILITAT DE RECURSOS AQUÀTICS I AQÜICULTURA

• Dimecres, 20
  • Bandera UE

La Universitat d'Alacant lidera el Programa Edulink II de cooperació universitària de la Unió Europea

"La Universitat d'Alacant lidera el programa Edulink II, projecte de la Comissió Europea que finança projectes de cooperació universitària entre Europa i els Països ACP (grup d'estats d'Àfrica, el Carib i el Pacífic). La UA va presentar sis propostes a aquest programa, i les sis van ser selecciones per a ser finançades per un total de 2.818.789,20 €..."

• CIMAR

Jornada - La indústria marina de Santa Pola coneixerà les línies de recerca de la UA en què pot trobar oportunitats de negoci.

"La Universitat d'Alacant exposarà a Santa Pola davant les indústries de l'activitat marina i afins les oportunitats de negoci que poden obrir-los la innovació i la transferència científica. Es farà difusió de línies de recerca i capacitats tecnològiques d'aplicació al sector industrial marí, i es pretén que l'esdeveniment siga una trobada d'experiències entre la Universitat i el sector industrial..." "La jornada s'iniciarà el 21 de novembre, a les 9.00 h...."

• Dimecres, 6
  • prada marina

Conferència- Gestió d'ecosistemes marins mediterranis

Conferència de José Luis Sánchez Lizaso, professor titular de la Universitat d'Alacant, sobre la Gestió d'ecosistemes marins mediterranis. Universitat de Vigo.

Vídeo oferit per la UVigo TV Mediateca.

• Dilluns, 4
  • Luis Vicente López Llorca

Un nou rival contra els fongs uneix a la farmacologia i a l'agricultura.

Article publicat en EL PAÍS (3/11/2013)

"Els versàtils fongs, senzills en la seua estructura però gens simples en la seua capacitat d'acció, tenen un nou rival: un eficaç compost antifúngico desenvolupat per investigadors de la Universitat d'Alacant (UA) que pot servir com a medicament d'ús clínic i en tractaments fitosanitaris. ...."

• Grup de Fitopatologia

Investigadors de la UA desenvolupen un compost contra els fongs

Article publicat en el diari INFORMACIÓ www.informacion.es (4/4/2013)

"Els fongs, senzills en la seua estructura però gens simples en la seua capacitat d'acció, tenen un nou rival: un eficaç compost antifúngico desenvolupat per investigadors de la Universitat d'Alacant (UA) que pot servir com a medicament d'ús clínic i en tractaments fitosanitaris. Atès que molts fongs patògens són resistents al tractament perllongat amb antifúngicos, se cerquen alternatives per al seu control en aplicacions mèdiques i agrícoles, principalment, ha assenyalat el professor Luis Vicente López Llorca, director del Grup de Fitopatologia de la UA i responsable d'aquesta recerca.
    La composició desenvolupada i patentada per aquest grup és nova i innòcua per als humans. Inhibeix eficaçment el creixement de gran varietat de fongs i es basa en el quitosano. Aquest s'obté de la quitina, el principal constituent de les parts dures del cos d'alguns invertebrats, com les closques dels crustacis marins, i forma part de la coberta externa (paret cel·lular) dels fongs...."